Content

Influencer Marketing Onderzoek 2025: Renaissance van Geloofwaardigheid

Influencer Marketing Onderzoek 2025: Renaissance van Geloofwaardigheid

WHITEPAPER - We deden grootschalig onderzoek naar de mate waarop Nederlanders geinfluenced worden. Navraag bij ruim 1500 consumenten leidt tot veel nieuwe inzichten over influencer marketing.

Een aantal van deze inzichten zetten we hier graag voor je op een rij. Wil je het gehele onderzoeksrapport ontvangen? Download deze dan via de button op het scherm.

Storyboard startte dit onderzoek vanuit de behoefte om helderheid te brengen in een vakgebied dat snel groeit, maar waarvan de effectiviteit vaak ter discussie staat.
Martijn de Kemp, oprichter van Storyboard Agency: “Merken die investeren in geloofwaardige en spraakmakende influencer marketing winnen niet alleen vertrouwen, maar ook marktaandeel. Als strategy-first bureau werken wij schouder aan schouder met adverteerders. Met dit onderzoek geven we marketeers richting én onderbouwing om effectievere keuzes te maken.”

80% van de Nederlandse 18-45-jarigen laat zich beïnvloeden door influencers.
Bijna de helft (41%) zegt zelfs dat dit (heel) vaak gebeurt. Dat percentage ligt lager bij de iets oudere groepen: 31% bij 25-34-jarigen en 24% bij 35-45-jarigen. Opvallend genoeg lijken mannen daarbij gevoeliger voor deze invloed dan vrouwen: 37% van de mannen ervaart (heel) vaak beïnvloeding door influencers, tegenover 24% van de vrouwen.

73% van de ondervraagden geeft aan dat de influencer als individu geloofwaardig moet zijn, om beïnvloeding te bewerkstelligen.
Geloofwaardigheid is doorslaggevend in het aankoopproces. Consumenten laten zich niet langer verleiden door enkel bereik of bekendheid; ze zoeken vertrouwen en echtheid. Kies voor oprechte samenwerkingen met geloofwaardige influencers. In een markt waarin vertrouwen schaars is, is geloofwaardigheid een absolute must.

71% zegt enkel beïnvloed te worden als de content aansluit bij hun eigen leefwereld,  – zoals voeding, opvoeding, technologie of duurzaamheid.
Relevantie voor persoonlijke interesses weegt zwaar volgens de groep ondervraagden. Het is belangrijk dat men zich op dat vlak verbonden voelt met de betreffende influencers. 

Virale trends zijn minder belangrijk dan gedacht
Hoewel viraal gaan een vaak genoemde doelstelling lijkt te zijn bij de ontwikkeling van influencer marketing campagnes, geven consumenten aan dit in de praktijk onbelangrijk te vinden. Navraag leert dat aspecten als geloofwaardigheid, echtheid en de aansluiting op interesses hier een grotere rol in spelen. 

Herhaling werkt
Consumenten laten zich vaker beïnvloeden door content die ze herhaaldelijk zien, of die afkomstig is van merken waar ze al een positieve associatie mee hebben. Daarom zijn eenmalige samenwerkingen niet de beste strategie, en moet je als merk idealiter inzetten op langetermijnsamenwerkingen om daadwerkelijk impact te kunnen maken.

What type of campaign are you looking for?

Type of project

How can we reach you?

Download the full whitepaper: The Renaissance of Credibility (Dutch)

By submitting your email address, you agree to receive the whitepaper and related communications. You can unsubscribe at any time. We handle your data with care, as outlined in our privacy policy.